zondag 9 oktober 2016

Kleine Napoleon bij 't Vlaams Stripcentrum in Wilrijk

(Foto: Vlaams Stripcentrum)
Zaterdag 1 oktober 2016 was in letterlijk en figuurlijke zin een historische dag. Zeven jaar nadat de 16 gags van Kleine Napoleon in Eppo gepubliceerd werden, bracht 't Vlaams Stripcentrum het enige echte integrale album van deze stripheld uit tijdens het Stripweekend en de Opendeurdagen 2016.

Dick en ik waren samen met o.a. Eric Heuvel, Peter Nuyten, Marcel Rouffa en Steven de Rie op zaterdag te gast bij 't Vlaams Stripcentrum. Omdat er tussen Roosendaal en Antwerpen Noorderkempen geen treinen reden was de heenreis wat moeizamer dan anders. Maar gelukkig haalde Luc me van station Berchem om me naar 't Vlaams Stripcentrum te brengen. Vlak na aankomst en de gebruikelijk kop koffie arriveerden ook Dick en Eric zodat de signeersessie al voor 12.00 uur kon beginnen.
 

Vanaf dat moment passeerde het ene na het andere album van Kleine Napoleon onze tafels. Dick heeft heel wat Nappies mogen tekenen, maar ook Josephine, in zowel haar jonge als latere jaren, en diverse andere personages uit de strip kwamen in album voorbij. Uiteraard voorzag ik de albums ook van tekst en handtekening. In eerste instantie links op de titelpagina, zoals ik bijvoorbeeld ook bij Bob Evers en Max Miller gewend ben, maar toen bleek dat Dicks naam links onderaan de titelpagina stond en de mijne rechts ben ik mijn tekst en handtekening op de andere helft van de pagina gaan zetten.

Al met al hebben we op een middag tussen de 40 en 50 albums van Kleine Napoleon mogen signeren, bijna de helft van de oplage. Gedurende al die tijd werden we door de medewerkers van 't Vlaams Stripcentrum regelmatig voorzien van koffie, thee, broodjes en wat al niet meer.

Behalve de reguliere Kleine Napoleon-albums signeerde Dick en ik ook nog 25 auteursexemplaren, waaronder die voor onszelf en maakten we een speciale tekening in het boek van 't Vlaams Stripcentrum waarin vele andere stripmakers ons al voorgegaan waren.


Bij Dick kwamen er natuurlijk ook bezoekers langs met een of meer albums van 40 hours, terwijl ik ook een aantal Donald Duck tekeningen heb gemaakt, al dan niet in het album 'De spannendste avonturen van Donald Duck nr 8. Tegelijkertijd stonden er bij Eric heel wat mensen in de rij voor een tekening in vooral January Jones-albums en had Peter heel wat belangstelling voor zijn nieuwverschenen album Apache Junction 2: Schaduwen in de wind.

Aan het eind van de middag kregen Dick en ik ieder 15 exemplaren mee, de andere exemplaren waren bestemd voor de verkoop door 't Vlaams Stripcentrum op zondag tijdens het Stripweekend.
Dat betekent dus dat er aanstaand weekend tijdens het Stripfestival Breda voor de liefhebbers nog maximaal 30 exemplaren beschikbaar zijn. Maar daarover later deze week meer.

De  zaterdag van het Stripweekend en Opendeurdagen 2016 werd afgesloten met een overheerlijk diner, iets wat ons ook de gelegenheid bood nog even van gedachten te wisselen met onze collega-stripmakers. Na afloop waren Dick en Eric zo aardig me een lift aan te bieden, zodat ik al het busvervoer op de treinroute kon vermijden en heel eerder wat thuis was dan waar ik eigenlijk op gerekend had.

(Illustratie's: Dick Heins)
Al met al een heel gezellige zaterdag bij 't Vlaams Stripcentrum en zonder meer een zeer geslaagde albumpresentatie. En daarom wil ik allereerst Frank bedanken voor de uitnodiging en gastvrijheid tijdens de zaterdag van het Stripweekend 2016, Nathalie en de andere medewerkers voor de algehele verzorging tijdens onze signeersessie, Dick, Eric, Peter, Connie, Ruud, Pierre, Jos, Laurens, Mark, Hugo, Marcel, Steven, Nathalie en Frank  voor het gezelschap en gezelligheid in en om de stand en tijdens het diner. En natuurlijk iedereen die op zaterdag 1 oktober speciaal voor Kleine Napoleon naar het Stripweekend en de Opendeurdagen van 't Vlaams Stripcentrum is gekomen. Heel hartelijk bedankt allemaal!

Geen opmerkingen: