zondag 20 maart 2016

Max Miller in 'Schaduwspel': Documenteren

Rechtstreeks van de Max Miller Strips blog, de nieuwste post van IJsbrand over de documentatie voor de Weense scenes in aflevering 3 van Max Miller, Schaduwspel in de nieuwe Eppo:


In mijn vorige blogpost over Wenen liet ik zien dat ik in die prachtige stad zeer intensief onderzoek heb gedaan en foto's heb gemaakt. En voor een aantal shots had ik die foto's ook heel hard nodig.




Toch is dat niet altijd het geval. Voor bijvoorbeeld de shots in de gangen van het hotel had ik aan een paar referentiefoto's wel genoeg om geloofwaardige hotelplaatjes te tekenen.


Van een iets ander kaliber was de plaat waarin Max en Co. van het hotel naar de parkeergarage lopen. Toch heb ik mij daarvoor niet heel intensief gedocumenteerd. 


Eén foto van de ingang, met op de achtergrond het hotel, was voldoende om dit shot te kunnen opzetten en tekenen.


Voor de parkeergarage zelf had ik tot slot aan één piepklein fotootje meer dan voldoende om deze shots te tekenen. 


Het komt er dan vooral op aan om voldoende herkenbare beeldelementen toe te voegen aan de 'blokkendoos' die een parkeergarage uiteindelijk toch is. En in dit geval geldt ook dat meer foto's van de situatie ter plekke mij meer hadden beperkt bij het tekenen van deze scene dan dat ze mij hadden geholpen. Uiteindelijk ben je als striptekenaar toch vooral een verhaal aan het vertellen, en niet de exacte werkelijkheid aan het nabootsen.
Voor de puristen onder ons is het wellicht leuk om, als je in Wenen bent, eens ter plekke te gaan kijken en deze te vergelijken met de Weense pagina's. Je zult dan zien dat de pagina's een mix van werkelijkheid en fictie zijn die tezamen de 'werkelijkheid' van mijn stripwereld weergeven. En als dat geloofwaardig is heb ik mij goed van mijn taak gekweten. Ik hoor het graag van jullie.

Geen opmerkingen: