zaterdag 8 november 2014

Tentoonstelling

 
De afgelopen weken werd door Caroline, Hans, Joop en Cok van alles in het diepste geheim voorbereid rond de tentoonstelling 'Frank Jonker, 25 jaar scenarist'. Gistermiddag even na vijven werd de tentoonstelling officieel geopend. We kwamen zo rond kwart voor vijf aan bij het Beeldverhaal in Amsterdam, waar Caroline, Hans, Joop en Cok al ruim van te voren aanwezig waren, net als diverse vrienden, collega's en familieleden. En gelukkig mocht ik al van te voren een kijkje nemen bij de overzichtstentoonstelling van mijn stripwerk van de afgelopen 25 jaar, want nadien kwam er niet heel veel meer van.
 

Even na vijven deed Jeanet van het Beeldverhaal de ontvangst, waarna Thom Roep de tentoonstelling opende met een terugblik op de wedstrijd van 25 jaar geleden, mijn scenario's, maar ook alle characters die ik in die periode in mijn verhalen verwerkt en alle tekenaars door wie die verhalen afgelopen tijd getekend zijn.

Daarna was het woord aan Hans, die vertelde over onze Donald Duck-periode, het begin van Bob Evers, onze samenwerking in de afgelopen jaren en onze reis naar Luxemburg waarbij de treinen wel heel veel vertraging hadden.

 Daarna volgden vele felicitaties, bloemen, kaarten en cadeau's en kon iedereen  de tentoonstelling gaan bekijken.

En ja, en als ze dan dat alles zo bij elkaar ziet, maakt het toch wel indruk. Natuurlijk is de allereerste Donald Duck pagina, getekend door Mau Heymans, te bewonderen bij Het Beeldverhaal.

Maar ook scenario's voor Donald Duck en diverse andere Disney-characters uit latere jaren en de bijbehorende uitgewerkte pagina's door diverse Disney-tekenaars.

Schetspagina's van 'Stroomstoring in de Bommeler- en Tielerwaard' het verhaal dat ik opdracht van Comic House een aantal jaar geleden samen met Minck Oosterveer mocht maken. Met dank aan Tineke Oosterveer voor de schetsen.

En er zijn een aantal pagina's van 'Nieuwe vrienden' en 'Het Van Walraven Testament' te bezichtigen, de twee albums die ik eveneens in opdracht van Comic House samen met Eric Heuvel mocht maken.
net  als een aantal van de stripfabels, die ik tot een paar jaar geleden op verzoek van Caroline schreef voor GRNVLD.

Uiteraard ontbreken Bob Evers en Max Miller ook niet op deze tentoonstelling.

Verder kun je ook alle albums bezichtinen, die de afgelopen jaren zijn uitgebracht, net als een drietal pagina's van Luuk en Lotte, getekend door Gerben Valkema, pagina's uit De verdronken paarden van Ameland en vele Vera en Victor, die ik samen met Remco Polman maakte.

En tenslotte ook nog een overzicht van de diverse strips die ik voor Tina en Penny geschreven heb, met onder andere tekenwerk van Paul Teng en Carry Brugman en een tweetal pagina's van de op dit moment allernieuwste strip Volle Maan die deze week in Penny 23-2014 gepubliceerd werd.
Maar daarover begin volgende week meer in het overzicht van alle publicaties van deze week.

Kortom, een heel leuke, gezellige en vooral verrassende opening gisteravond. En daarom wil ik Caroline, Hans, Joop en Cok van harte bedanken voor alles wat ze de afgelopen tijd in het diepste geheim rond mijn jubileum hebben georganiseerd met uiteindelijk deze tentoonstelling als hoogtepunt, Thom en Hans voor hun leuke en aardige welkomswoorden en alle feiten en verhalen die daarbij hoorden, Jeanet, Hans en alle medewerkers van het Beeldverhaal voor hun gastvrijheid, alle familieleden, vrienden en collega's voor de felicitaties, bloemen, kaarten en cadeau's, Joop voor de foto's bij deze blogpost en Cindy, Henrieke en IJsbrand voor de gezelligheid en het gezelschap op de terugreis.
(Foto's: Joop Schreurs)

De tentoonstelling is nog te zien tot en met 15 januari bij Het Beeldverhaal in Amsterdam.

Tentoonstelling 'Frank Jonker, 25 jaar  scenarist'

Van 8 november 2014 tot en met 15 januari 2015

Het Beeldverhaal

Bilderdijkstraat 80

1053 KW Amsterdam

Info: http://www.beeldverhaalamsterdam.nl/

6 opmerkingen:

Hans van Oudenaarden zei

Een mooie, meer dan verdiende tentoonstelling en een hele leuke middag!

Otto zei

Gefeliciteerd met de mooie tentoonstelling en je jubileum en op naar de volgende 25 jaar!
Helaas moest ik afzeggen wamt ik had er graag bij geweest maar qua gezondheid wil het niet erg.
Ik kijk alvast uit naar de volgende 25 jaar en alle verhalen die ik dan nog van je hoop te mogen lezen. Geniet ervan!

Anoniem zei

Je hebt het meer dan verdiend, Frank.

Frank Jonker zei

Ha Hans, Otto en Anoniem,

Dank jullie voor alle aardige woorden en voor de felicitatie.
@ Otto, jammer dat je er niet bij kon zijn, maar hopelijk lukt het om binnenkort alsnog een keertje bij het Beeldverhaal te gaan kijken. Veel beterschap en tot gauw.

Hartelijke groeten,

Frank

Anoniem zei

Hallo Frank!

Beetje laat, maar alsnog van harte met je jubileum en de mooie tentoonstelling over je werk. Ik was verhinderd voor de opening maar probeer de tentoonstelling alsnog te bezoeken... heb in ieder geval genoten van de berichtgeving er over. Nog heel veel succesvolle jaren toegewenst.

José van Kasteel

Frank Jonker zei

Hoi José,

Dank je wel voor de felicitaties. Wel jammer dat je niet bij de opening aanwezig kon zijn, maar hopelijk lukt het je om de tentoonstelling ergens de komende weken alsnog te bezoeken.
Heel prettig weekend.

Hartelijke groeten,

Frank