zondag 10 augustus 2014

De nieuwste publicaties

Rhonda is terug in Eppo! Nee, nog niet  'Rebecca', het tweede  verhaal uit de Rhonda-cyclus, maar de Steampunk Rhonda, die Hans voor een Franse comicfan maakte en iets meer dan een jaar geleden al op deze blog plaatste. Deze Lady Mechanica-versie van Rhonda dient als illustratie bij een artikel over Franstalige albumuitgaven van Nederlandse stripmakers. Zoals Rhonda bijvoorbeeld in het Frans wordt uitgeven door Uitgeverij BD Must. Iets dat weer leidde tot deze prachtige commission voor Hans. Je vindt het artikeltje op bladzijde 25 in de rubriek Varia van de nieuwe Eppo (nr 16-2014) onder het kopje 'Syndication International'.

En dan bereikte ons ook het minder goede nieuws dat schrijver en illustrator Sieb Posthuma afgelopen zondag op 54-jarige leeftijd is overleden. Een groot verlies voor de Nederlandse kinderboekenwereld. Het is ook niet voor niets dat hij tot tweemaal toe het Gouden Penseel en nog vele andere prijzen mocht ontvangen voor zijn illustratiewerk.

(Illustratie: Sieb Posthuma)

 Ik kende Sieb Posthuma niet heel goed, maar eenmaal mocht ik met hem samenwerken dankzij Caroline, die hem ongetwijfeld beter kende dan ik. In 2008 schreef ik voor de tentoonstelling 'Landschap a la carte' van Kasteel Groeneveld het verhaal 'Buddie, het varkentje van Groeneveld', een verhaal over de relatie tussen landschap en voedsel. In feite was dit mijn eerste kinderboekje en als dat dan geillustreerd wordt door een groot kunstenaar als Sieb Posthuma maakt dat toch behoorlijk indruk. Net als het bericht over zijn overlijden afgelopen week. Daarom wens ik alle familieleden, vrienden en collega's van Sieb heel veel sterkte. En Sieb, rust zacht. Ik hoop dat je daarboven nog veel meer moois mag maken.

Geen opmerkingen: