dinsdag 19 juni 2012

Het huis aan de Noorderdwarsstraat

Al bijna een week geleden plaatste IJsbrand een nieuwe post op de Max Miller Strips blog (http://maxmillercomics.blogspot.nl) /over het interieur van het huis in de Noorderdwarsstraat te Groningen dat een belangrijke rol speelt in ons nieuwe Max Miller-verhaal 'De Orde van de Blauwe Steen'. Hoog tijd dus om daar ook op deze blog eens wat aandacht aan te besteden.

Allereerst, zoals je ook op de Max Miller Strips blog kunt lezen, het interieur in de strip is niet het interieur van het bewuste huis in de Noorderdwarsstraat. Zelfs niet het interieur van een van de andere huizen in de Noorderdwarsstraat of van het huis in de buurt van het Noorderplantsoen waar IJsbrand zelf jaren geleden heeft gewoond.

Hoe dat nu precies zit? Wel, in eerste instantie had ik een vrij algemeen interieur voor dit huis in het scenario geschreven, al had ik van te voren natuurlijk wel even uitgeplozen hoe de huizen in de Noorderdwarsstraat ongeveer zijn ingedeeld. Naar aanleiding van de scene op pagina 8, die zich geheel binnen afspeelt, stuurde IJsbrand me wat foto's van het interieur van een totaal ander huis, gevonden op internet, met het verzoek of ik dat interieur in deze scene wilde verwerken.

Natuurlijk heb ik dat gedaan. En dan merk je meteen dat IJsbrand een heel goede striptekenaar met groot grafisch inzicht is, want door juist van dit interieur gebruik te maken in het scenario, werd de scene op deze pagina meteen een stuk spannender en interessanter. Het duurt nog even voor de complete pagina in Eppo zal worden gepubliceerd, maar je zal het zien. Tot dit tijd alvast deze schetsen als voorproefje.
(Illustraties: IJsbrand Oost)

En dan vraagt IJsbrand me op de Max Miller Strips blog ook nog om de naam van een van de belangrijke personages uit De Orde van de Blauwe Steen bekend te maken. Maar ja, zomaar weggeven is toch wat te makkelijk. Daarom maar even een hersenkraker. De vraag is: welk personage komt hierboven in een slecht humeur de kamer binnen en begint direct te vitten?

Een paar aanwijzingen:
 -Max is niet alleen op vakantie gegaan.
-Het personage kreeg een telefoontje van ene Pjotr
 -Het personage is daarna per trein vanaf station Rennes naar Groningen gereisd en vandaar per taxi naar dit huis in de Noorderdwarsstraat afgereisd.
-Het personage is bekend uit een eerder Max Miller verhaal.

Om wie, o wie gaat het hier? De oplossing volgt in de volgende Max Miller post op deze of de Max Miller Strips blog.

8 opmerkingen:

IJsbrand Oost zei

Hé Frank,
Toch even een correctie op jouw teksten hoor, want ik heb nooit in de Noorderdwarsstraat gewoond. Wel heb ik in deze buurt rond het Noorderplantsoen gewoond en wel in de Koolstraat (op nr. 37a om precies te zijn).
Ik ken overigens wel mensen die in deze kenmerkende schippershuisjes woonden, dus de ruimte en sfeer ken ik uit eigen ervaring. En dat helpt natuurlijk beslist bij het tekenen.
Groet, IJsbrand

Frank Jonker zei

Ha Ijsbrand,

Bedankt voor de info. Ik heb de bewuste tekst meteen aangepast. Hopelijk klopt die zo wel? We willen immers liever geen historische onjuistheden op deze blog. :-)

Hartelijke groeten,

Frank

IJsbrand Oost zei

Hoi Frank,
Nee, dat willen we zeker niet ;-) Maar gelukkig is de tekst nu weer volledig historisch correct!
Groet, IJsbrand

Otto zei

Ik doe een wilde gok op de hersenkraker. Eva, de chick uit moordspel?
Ik ben benieuwd wat ik gewonnen heb...

Frank Jonker zei

Ha IJsbrand en Otto,

@IJsbrand, Bedankt. Ik ben blij dat de tekst nu wel in orde is.

@Otto, het verhaal in kwestie heet Spelbederf, maar dat was gelukkig niet de vraag.:-) Eva is inderdaad het juiste antwoord. Dus... we have a winner!
En een prijs? Tja, daar moet ik toch eens even rustig over nadenken. Hmmm.... een door beide auteurs gesigneerd album van Max Miller 2: De Orde van de Blauwe Steen, af te halen tijdens de albumpresentatie in 2013 of op één van de stripbeurzen daarna, is dat iets? :-)

Hartelijke groeten,

Frank

Otto zei

He ja, Spelbederf, dat had ik fout. Wel super blij met deze prijs!

Anoniem zei

Omdat de inzendtermijn voor de prijsvraag nog niet verlopen is hierbij de oplossing van de prijsvraag: Eva uit Spelbederf :)
Groetjes, -J-. ;)

Frank Jonker zei

Ha Otto en -J-

@Otto, blij dat de prijs in de smaak valt. Het duurt alleen nog wel eventjes voor we hem uit kunnen reiken. :-)

@ -J-, Tja, wat moet ik hier nu weer mee? Eigenlijk is een prijsvraag afgelopen op het moment dat het juiste antwoord bekend wordt gemaakt. Nou vooruit,geven we nog één zo'n album weg, omdat je ook Spelbederf goed had. Eveneens af te halen tijdens de albumpresentatie in 2013 of op één van de stripbeurzen daarna.
Maar bij deze is de prijsvraag dan wel officieel afgelopen. Antwoorden die na de publicatie van deze reactie nog binnenkomen dingen helaas niet meer mee naar een prijs. Maar 2013 is nog ver weg, dus wie weet verzinnen nog wel eens een keertje zoiets. :-)

Hartelijke groeten,

Frank